Apen en uitlaatgassen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van sawasenschapen - WaarBenJij.nu Apen en uitlaatgassen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van sawasenschapen - WaarBenJij.nu

Apen en uitlaatgassen

Door: Jantine

21 Januari 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Dag! Hierbij onze eerste update vanuit het tropische Kuala Lumpur. Momenteel genieten we van airco en wifi in een megamall, en maken we ons op voor de 10 uur lange vlucht richting Auckland. Inmiddels zijn we alweer een beetje geacclimatiseerd aan de vochtigheid en warmte, in tegenstelling tot sommige Amerikanen die zich hardop afvragen of "niemand hier ooit van deodorant heef gehoord". Welkom in Maleisië!

Na een 12-urige vlucht vanaf Schiphol arriveerden we in Kuala Lumpur, waar we, om onze jetlag te minimaliseren, gelijk op pad gingen om de stad te verkennen. We waren snel bekend met de monorail, de handigste manier om je te verplaatsen in de stad, en vonden ons hostel ondanks de instructies van locals die we de weg vroegen. Voor een hoofdstad in Zuid-Oost Azië valt het qua verkeer en smerigheid nog mee, maar we kijken er toch naar uit om onze longen te reinigen van de uitlaatgassen in de bergen van Nieuw Zeeland! Het is ook zeker geen stad voor voetgangers. De stoep eindigt meestal abrupt, en terwijl wij met smart kijken naar de bezienswaardigheid die - gescheiden van ons door minimaal 3 drukke autowegen - buiten bereik voor ons ligt.

Op onze dag van aankomst keken we in de eerste instantie onze ogen uit. Kuala Lumpur is omgeven voor regenwoud, wat prachtig is, maar de stad zelf lijkt zijn eigen stroomversnellende modernisering niet helemaal bij te kunnen houden. Vooral opvallend is de hoogte - vanuit de betonnen constructie van de monorail kijk je op alles neer, en torenhoge wolkenkrabbers staan kriskras door elkaar heen. Het hoogste punt wordt natuurlijk gevormd door de Petronas towers, ooit het hoogste gebouw ter wereld. We hebben de stad een beetje verkend, streetfood gegeten, en besloten een "eco forest park" middenin de stad te bezoeken. Daar aangekomen zag het er allemaal een beetje verlaten uit - en de bordjes die waarschuwden voor de gevaarlijke insectenbeten waar het park zich niet aansprakelijk voor stelde, vonden we toch niet helemaal in de haak. Onderweg werden we opgeschrikt door een territoriale makaak wat Anneke een beetje een apentrauma heeft opgeleverd ;)
Na een middagdutje bezochten we de Petronas towers, en hebben we gelachen om de potsierlijke poses die toeristen aannamen toen ze met de torens op de foto gingen.

Op dag 2 waren we eventjes boeddhistisch, moslim, christen en hindoe achter elkaar. We begonnen vroeg met lopen en werden in een Chinese boeddhistische tempel gevraagd of we mee wilden ontbijten. Ja hoor, dat wilden we wel! Daar zaten we tussen de ratelende oude Chinese vrouwtjes noedels met groenten te eten terwijl de 70-jarige Chinees die ons had uitgenodigd probeerde met ons te praten ("You are singe? No? So you are married?" "...no?") en ons waarschuwde voor zakkenrollers. Na het ontbijt gingen we op zoek naar een mooie moskee die we vanuit de monorail hadden gezien, maar te voet bleek die niet erg makkelijk te vinden. Daar uiteindelijk aangekomen kregen we hijabs en hoofddoeken te leen, waarop één van de mannen daar vond dat we toch maar moesten bekeren, want het stond ons zo goed! Toch maar niet ;) Na de moskee bezochten we het Islamic Art museum, waar verzamelingen prachtig versierde korans, modellen van 's wereld mooiste moskeeën, traditionele gewaden, wapens en calligrafie waren te bewonderen. Het gebouw zelf had ook mooie versierde koepels. Zie de foto's! Na het museum bezochten we een uitbundig versierde hindoetempel, die eruit sprong tussen alle betonnen hoogbouw, en hebben daar een paar uur doorgebracht met mensen observeren. Een mooie, rustgevende plek om te zijn! Ik vond de synthese van religies die deze stad kenmerkt erg mooi om te zien. Na de tempel vonden we ergens goedkoop Chinees eten en gingen we in een megamall naar de film, "Into the Woods" - die we allebei niet zo super vonden. Toen de film was afgelopen bleek dat de hele stad ongeveer dichtgaat om half twaalf, dus ook het OV. Met een taxi kwamen we weer thuis.

Onze 3e dag hier was relaxed; we hebben alleen de Batu Caves bezocht, grotten 15 km buiten Kuala Lumpur waar één keer per jaar duizenden hindoes samenkomen voor een festival, ook uit het buitenland. We moesten 272 traptreden en wat aggresieve makaken trotseren om bij de grotten te komen, en daar eenmaal aangekomen was het vrij toeristisch. Gelukkig wel gratis!

Dat was het tot nu toe :) Stay tuned voor onze volgende update vanuit Auckland!

Liefs,
Jantine en Anneke

• 21 Januari 2015 - 17:32

Han:

Hallo Jantine en Anneke,

Fijn te horen,dat jullie het eerste deel van de heenvlucht probleemloos hebben doorgemaakt, het tijdverschil hebben overbrugd en al aan het klimaat lijken te zijn gewend.

En dan al zoveel hebben gezien in 2 dagen.....de foto's spreken boekdelen!

Succes met de rest van de reis naar de andere kant van de wereld (letterlijk).. en we horen/lezen jullie weer.

Groetjes,
    Han (vader Jantine)

• 24 Januari 2015 - 21:21

Josine:

Hoi Jantine en Anneke,

Leuk verslag en goede foto's. Jullie zijn erg actief geweest ondanks lange vlucht en ander klimaat. Stoer hoor!
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland ....

Liefs
    Josine