Bergen en Bossen - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van sawasenschapen - WaarBenJij.nu Bergen en Bossen - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van sawasenschapen - WaarBenJij.nu

Bergen en Bossen

10 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Disclaimer: vanwege moeilijkheden met wifi op mijn Laptop lopen onze reisverslagen een beetje achter... Deze update is van 6 februari. Met een beetje geluk slaagt Jantine er echter wel nog in om vandaag ook een nieuwe update te plaatsen, die wél up to date is. Tot die tijd, een update tot aan Tongariro National Park! Groet, Anneke

Hallo!

Alweer een tijdje geleden sinds ons laatste blog, maar we hebben zeker niet stilgezeten. Onze dagen in Rotorua hebben we onder andere doorgebracht met hikes in een bos waar enorme Redwoods bomen stonden. In Rotorua zijn we ook een beetje overvallen door regenbuien, waar we nog steeds mee te kampen hebben. Daarover later meer. Samen met twee meisjes die we op de bus ontmoetten hebben we vorige week voor één dag een auto gehuurd, waarmee we naar het Wai-O-tapu Geothermal Wonderland park zijn geweest. Op deze plek in Nieuw Zeeland botsen er twee tectonische platen, met vulkanen, geisers en geothermale activiteit tot gevolg. Dit park voerde langs allerlei geweldige plekken met felgekleurde poelen, enorme stoomontwikkeling, groen uitgeslagen rotsen, borrelende modder en ruige begroeiing. Het leek wel een andere planeet! Stel je hierbij vooral ook de vrij penetrante sulfur lucht (rotte eieren!) voor die er hing. We hebben ook een geiser zien uitbarsten, maar deze werd geactiveerd doordat een medewerker er een zeepachtige substantie in gooide, die een reactie met de mineralen in de geiser opriep. Ze waren hierachter gekomen doordat in de 19e eeuw, toen mensen nog overal in de thermale poelen sprongen, mensen een bad namen in de geiser en toen de lucht in werden geblazen. Na het park hebben we nog een beetje rondgereden in de omgeving, en nog een vrij grote mud pool én een hot spring bezocht. Hot springs komen vrij veel voor en je ziet ook vaak bordjes langs de weg die ze aangeven. Gewoon in een riviertje van 35 graden springen en een beetje chillen! Omdat de dag nog niet om was zijn we nog verder gereden en hebben we een rondje om het Blue Lake (er was ook een Green Lake) heen gelopen, dat achter het Redwoods bos lag. We wilden daar al eerder heen, maar er ging geen bus. Ons hostel in Rotorua was erg relaxed en daar hebben we Free Food Friday (barbecue!) en Free Pancakes Sunday meegemaakt. Op onze laatste dag was het nogal regenachtig en raadde de receptie ons aan om in de stad zelf rond te lopen. Daar bleek ook nogal wat geothermale activiteit plaats te vinden, en er was een heel groot park met hekjes om de poelen heen waar je doorheen kon dwalen. We kwamen ook nog door de Maori buurt, wat toch wel armer leek te zijn dan de rest van de stad. 's Avonds zijn we naar de film geweest (Night at the Museum 3, geweldig!) en daarvoor bij de pub naast de bios een enorme burger gegeten.

De dag daarna gingen we weer verder richting Lake Aniwhenua waar we weer een overnachting bij een Maori stam zouden hebben. Onderweg pikten we onze gids op, die veel vertelde over de omgeving (we reden door het grootste door mensen geplante bos ter wereld) en over zijn stam. We maakten een korte stop bij de oudst gedateerde Maori rotsgraveringen van Nieuw Zeeland; geschat op zo'n duizend jaar oud. Aangezien NZ pas sinds de 19e eeuw bewoond is door westerlingen is dat best wel heel oud. De Maori hebben een hele lange geschiedenis! Bij de stam aangekomen mochten we activiteiten kiezen om daar te doen. We kozen allebei eel fishing, wat na het eten plaatsvond, en Anneke heeft een armband geweven van riet en ik werd ingewijd (een privéles, want niemand anders koos deze activiteit) in de vechtsport van deze specifieke Maori stam. Helaas ben ik de naam even kwijt. Erg interessant! Na deze activiteiten kregen we een hangi maaltijd. Hangi is een traditionele manier van koken van de Maoris. Ze graven een gat in de grond, verhitten stenen, leggen daar het eten op volgens een bepaalde volgorde, en bedekken het eten dan met natte doeken, een zeil, en tenslotte met zand om de hitte te isoleren. Dit wordt dan zo'n 2,5 uur gekookt, en dan krijg je een heerlijke maaltijd! We hadden kip, paling, aardappelen en groente. Heerlijk! Deze Maori stam werden ook wel "eel people" genoemd omdat ze zoveel met die vis doen. Na het eten kregen we een wetsuit en gumboots aan en gingen we naar de steiger om eels te vangen. De Maori man die meeging vertelde ons dat we wel beet móésten hebben, maar de maan was best fel en daardoor hebben we bijna niks gevangen. Er werd wel veel aan het aas geknabbeld, maar Anneke ving als enige een eel (die daarna teruggegooid werd, want de eerste vangst gooi je altijd terug). Niet veel beet dus, maar wel een leuke ervaring!
De volgende dag gingen we naar Taupo, waar het weer gelukkig even opklaarde zodat Anneke haar skydive kon doen! Ze sprong van 12,000 feet hoogte. Ik ben niet gegaan, maar heb een beetje rondgekeken in het stadje. Daarna reden we door naar een farm ver weg in de bergen, waar we twee nachten zouden slapen. De omgeving was echt prachtig! De farm had 7,000 hectare aan land. 's Avonds hadden we barbecue en de dag daarna ging Anneke op een hike met wat mensen uit de bus, en ik ging paardrijden met een stel mensen! Echt een geweldige ervaring. Hele mooie uitzichten (en een klein beetje regen). We zijn inmiddels ook al heel wat schapen tegenkomen.

Gisteren zijn we aangekomen in Tongariro, waar je de beroemde Tongariro Alpine Crossing kunt doen. Het is één van de mooiste eendags wandeltochten ter wereld, en je loopt tussen Mount Tongariro en de berg die in Lord of the Rings is gebruikt als Mount Doom. Helaas werd op de dag dat we er aan kwamen besloten dat het weer te slecht was om de berg op te gaan. We hadden nog hoop voor vandaag, maar het mocht weer niet zo zijn. Met regen en windstoten van 170 km per uur is een bergtocht toch niet zo fijn. Ik baalde wel, want dat is echt waarvoor we hier zijn gekomen; maar het mocht niet zo zijn. In plaats van de crossing heb ik gisteren met een stel Nederlanders een hike naar een waterval gedaan van 4,5 uur, en vandaag gingen Anneke en ik mountainbiken over een oude koetsweg door het gebied. Inspannend, maar wel heel erg leuk! Een mooie manier om het landschap te zien. Nu laten we onze spieren een avondje rusten en maken we ons op voor de reis naar Wellington morgen. De dag daarna maken we de grote oversteek naar het Zuid eiland!

Liefs,
Jantine en Anneke.