Kiwi's en cultuur - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van sawasenschapen - WaarBenJij.nu Kiwi's en cultuur - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van sawasenschapen - WaarBenJij.nu

Kiwi's en cultuur

Door: Jantine

25 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Dag! Weer een verslag van ons vanuit het zonnige Auckland. Grappig om te horen dat jullie daar 5 centimeter sneeuw hebben, gna gna! Wij hebben onze eerste sunburn alweer te pakken.

Na een tien uur durende vlucht zijn we dan eindelijk aangekomen in Nieuw Zeeland! We kwamen vrij snel aan bij ons hostel in het centrum. We slapen op een tienpersoons kamer, en we kunnen hier zelf koken en een wasje draaien, erg fijn! Toen we op onze eerste avond een biertje en cidertje gingen drinken bleek al dat de prijzen hier flink verschillen met Kuala Lumpur (10 dollar voor een drankje), maar ze hebben hier wel erg lekkere cider, bier en natuurlijk wijn. Het straatbeeld van Auckland is erg gemixt; je ziet veel backpackers en Kiwi's, maar ook veel Aziaten en Maori.

Vrijdag was onze eerste hele dag hier en die hebben we goed besteed. We zijn naar het Auckland Museum gegaan, een heel groot museum waar we van alles over Nieuw Zeeland hebben gezien en geleerd. Er was een hele grote afdeling over de Maori, de oorspronkelijke bewoners van NZ, met super mooie gesneden maskers, muziekinstrumenten, wandelstokken, schilden, speren, en zelfs een 20m lange kano waarmee ze ten strijde trokken. Heel mooi en heel indrukwekkend hoe zeer die cultuur hier nog leeft. Overal in de stad zijn ook bordjes die bijvoorbeeld een Maori naam van een park of berg uitleggen. Verder was er in het museum ook veel aandacht voor de flora en fauna van het land, en voor het actieve vulkanische gebied waarop Auckland ligt. Er waren skeletten van moa's (uitgestorven gigantische vogel zonder vleugels), en wat gereconstrueerde skeletten van dinosaurusbotten die in NZ zijn gevonden. De laatste afdeling ging over de oorlogen die NZ heeft gevoerd. Naast de oorlog tussen de Maori en de settlers heeft NZ ook een grote rol gespeeld in WWI, WWII, de Vietnamoorlog en de Koreaoorlog. Heel interessant om de oorlog vanuit dit perspectief te bezien; hoewel de Amerikanen en Engelsen er films over hebben gemaakt, waren zij echt niet de enige soldaten die voor de vrijheid vochten. Er stonden ook een Spitfire en een Japans Mitsubishi vliegtuig tentoongesteld. Er waren ook memorials voor gesneuvelde Nieuw Zeelanders en een kamertje gewijd aan Nieuw Zeelanders die de Holocaust in Europe hebben meegemaakt. Al met al een prachtig en indrukwekkend museum.
Die avond besloten we om de zonsondergang op Mount Eden, een van de plaatselijke vulkanen, te bekijken. We onderschatten de afstand enigzins en konden de zonsondergang ternauwernood meepakken, na haastig naar boven te zijn geklommen. We hadden toch een prachtig uitzicht over de skyline van Auckland, en hebben er een cider op gedronken!

Zaterdag besloten we de boot te nemen naar Waiheke, een eiland aan de oostkust van Nieuw Zeeland. Deze en andere kleinere eilandjes eromheen zijn gevormd door een vulkaanuitbarsting; bizer om je het natuurgeweld van een vulkaanuitbarsting die zulke grote brokken gesteente wegslingert voor te stellen! Op het eiland aangekomen hebben we een eindje gewandeld richting het dorpje Oneroa, waar we de rest van de dag op het strand hebben gelegen. Het was een prachtig strand met azuurblauw water, vulkanische rotsen, ruige bomen en grashellingen met lieflijke blauwe bloemen. Echt geweldig mooi! Op de terugweg naar de ferry zagen we dat naast de gewone weg er ook een kleine hike was door het natuurgebied dat naast de weg liep. Plotseling: natuur! Alleen in Nieuw Zeeland. De vegetatie is heel interessant: je vindt hoog gras, fluitekruid, varens, palmbomen, enorme dennebomen, hoge loofbomen zoals de nothofagus (enorme beuk-achtige bomen met stammen die als spinnepoten alle kanten op groeien) en platanen, allemaal door elkaar groeiend.

Vandaag zijn de naar de Auckland Zoo geweest, waar ze ook veel inheemse diersoorten hadden. Het was erg warm en we hebben veel nachtdieren niet gezien (waaronder de kiwi, het nationale symbool); de anderen lagen vooral in de schaduw. Maar het was wel erg leuk. Voor morgen hebben we nog niets gepland, maar dinsdagochtend vertrekken we naar Waitomo om de gloeiwormgrotten te bekijken. Daarna gaan we door naar Maurea, waar we Maori zullen ontmoeten, en daarna door naar Rotorua, waar de modderbaden, geisers en hete bronnen je om de oren vliegen. Stay tuned!

De foto's kunnen op deze hostelcomputer niet opgeladen worden, maar komen er zo spoedig mogelijk aan.

Liefs,
Jantine en Anneke.